• 2103216550

Ένας στους 166 Έλληνες υποφέρει από αυτισμό

Ο αυτισμός και οι συναφείς αναπτυξιακές διαταραχές αποτελούν χρόνιες νευροψυχιατρικές καταστάσεις που εκδηλώνονται νωρίς στη ζωή του ατόμου, από τον 18ο μήνα, και διαρκούν για μία ζωή, επηρεάζοντας την αντίληψη του ατόμου για τον εαυτό του και τον κόσμο.

Τα αίτια εκδήλωσης του αυτισμού βρίσκονται σε βιολογικούς λόγους και πιο συγκεκριμένα στην γενετική και την γονιδιακή ταυτότητα. Το γεγονός αυτό δυσχεραίνει τον εντοπισμό συγκεκριμένης αιτίας και την ανάπτυξη αποτελεσματικών θεραπευτικών παρεμβάσεων. Τα παραπάνω τονίστηκαν στη διάρκεια συνέντευξης τύπου, με αφορμή τη διεξαγωγή από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Λογοπεδικών του 10ου συνεδρίου με θέμα 'Διαταραχές Επικοινωνίας: Αυτισμός - θέσεις και προσεγγίσεις' από τις 20-22 Μαΐου στην αίθουσα τελετών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με τον λογοπεδικό Γιάννης Βογινδρούκα χαρακτηριστικά συμπτώματα της διαταραχής αυτής είναι η έλλειψη κοινωνικότητας, η ανικανότητά τους να αποτελέσουν μέλη μιας ομάδας ή να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες, ενώ από πολύ μικρή ηλικία παρατηρείται η προδιάθεση γλωσσικών ή γνωστικών δυσκολιών.

'Η έλλειψη της κοινωνικής προδιάθεσης ή και η δυσκολία συνδυασμού των γνωστικών ικανοτήτων που υποστηρίζουν την κοινωνική αλληλεπίδραση και την επικοινωνία οδηγεί σε διαταραχές που περιγράφονται με τον όρο αυτισμός. Επειδή όμως η διαταραχή αυτή περιλαμβάνει την ποιοτική απόκλιση του ατόμου από την κατάλληλη κοινωνική και επικοινωνιακή συμπεριφορά, τα άτομα με αυτισμό δεν μοιάζουν μεταξύ τους παρά μόνο σε βασικά συμπεριφορικά χαρακτηριστικά που αφορούν στην κοινωνική αλληλεπίδραση, στην επικοινωνία, στη σκέψη και τα ενδιαφέροντά τους.

Είναι δηλαδή σαν να έχουμε δύο άτομα που έχουν και τα δύο μυωπία, αλλά το ένα έχει μισό βαθμό και το άλλο 7. Η έννοια αυτή του φάσματος ισχύει και για τις δυσκολίες στην επικοινωνία' ανέφερε.Ο κ. Βογινδρούκας σχολίασε ότι ο αυτισμός είναι μία σχετικά συχνή διαταραχή, ωστόσο οι ενδείξεις για αύξησή του στον ελληνικό πληθυσμό δεν είναι διαπιστωμένες, αλλά πιθανώς να οφείλονται κυρίως στην εξέλιξη των ερευνών και στην βελτίωση της ικανότητας των επιστημόνων να αναγνωρίζουν τη διαταραχή.

Η παιδοψυχίατρος, Βάγια Παπαγεωργίου, δήλωσε ότι από τις πιο αποτελεσματικές σύγχρονες παρεμβάσεις είναι η ειδική εκπαίδευση και επεσήμανε την ανάγκη λειτουργίας ενός δικτύου υπηρεσιών, ικανών να παρέχουν βοήθεια στα άτομα με αυτισμό, σε όλη τη διάρκεια της ζωής του.'Η εξατομικευμένη οργάνωση του περιβάλλοντος και των ερεθισμών προωθεί την κατανόηση του εαυτού και των άλλων, δημιουργεί συνθήκες που επιτρέπουν τη μάθηση, μειώνει το άγχος, προλαμβάνει τα προβλήματα συμπεριφοράς και προωθεί την ανεξαρτησία' είπε και πρόσθεσε: 'η θεραπευτική προσέγγιση είναι αποτελεσματική μόνο όταν είναι σφαιρική και εξατομικευμένη, ανάλογη της χρονολογικής ηλικίας και του αναπτυξιακού επιπέδου, όταν εστιάζεται στο σύνολο των δυσκολιών του ατόμου και στην αλληλεπίδραση μεταξύ αυτών', ωστόσο δεν υπάρχει συγκεκριμένη θεραπεία με τα ίδια αποτελέσματα σε όλα τα άτομα, σε όλες τις ηλικίες.

Η ψυχοεκπαιδεύτρια Γκαλίν Φράλεϊ από τις ΗΠΑ, αναφέρθηκε στη μέθοδο εκπαίδευσης αυτιστικών ατόμων Teach, η οποία άρχισε να εφαρμόζεται πειραματικά πριν περίπου τρεις δεκαετίες στη Βόρεια Καρολίνα με ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα, και είναι σήμερα αναγνωρισμένη διεθνώς, ενώ στη χώρα μας γίνονται προσπάθειες για την εφαρμογή της.

Η μέθοδος αυτή στηρίζεται σε ένα πρόγραμμα ακολουθίας γεγονότων με οπτικό υλικό, εφόσον τα αυτιστικά άτομα δεν μπορούν να ακούσουν τον ομιλητή, αλλά μπορούν να κατανοήσουν μέσα από εικόνες, ενώ ταυτόχρονα δυσκολεύονται να μάθουν την συνέχεια και αλληλουχία των γεγονότων, εστιάζοντας σε συγκεκριμένα κομμάτια. Οι εκπαιδευτές 'συνομιλούν' με το αυτιστικό άτομο μέσω προβολής εικόνων, οι οποίες διαδέχονται η μία την άλλη. Το σύστημα αυτό μπορεί να εφαρμοστεί σε οποιονδήποτε χώρο.

HEALTH.IN.GR


Εκτύπωση